RSS

POPCORN



popcorn...hihihihih semua org suka kan..bukan kata budak2 jer suka..mak budak pun suka jugak.Malam kelmarin kami ke Mydin kat MITC,Melaka.saja jer g sana beli brg2 dapur sikit.persiapan untuk nak masak2 juadah untuk marhaban mlm esok...


Biasalah kalo g kat tempat brg2 basah ni,byk btl makanan/junk food.Apalagi,demi tpandangkan popcorn yg mmg ader kat situ mulalah anak2 terpekik2 nak popcorn nih...harganya RM1.50 rasanya...kalo beli 3 dah berapa kan.....so buat bolayan jer lah atas permintaan mereka ni...(bukan kedekut ok...tapi bila pikir balik benda alah ni kita boleh buat sendiri...)

so bagi x menghampakan selera anak2 nak makan popcorn nih, aku pun mulalah merajinkan diri ke dpur ptg2 .(sepatutnya kalo dapat lelap sekejap lebih best rasanya..)so bg sesiapa yg nak buat popcorn sendiri di rumah,sila2 kan ler mengopi pes resepi kat bawah sini ye....

Opppps, lupa pulak nak khabaq,resepi nih lenda kopipes dr MyRecepi, tapi bila lenda cari2 lagi resepi yg ok karemelnya lenda dpt lah resepi yg lenda rasa berbaloi kalo nak buat.popcornnya walopun diletakkan kat luar bekas kedap udara pun x akan lemau....

POPCORN
bahan2nya
1) 1 sudu butter
2) 2 sudu minyak masak
3) jagung kering secukupnya
4) secubit garam

cara2nya
1) panaskan butter & minyak dlm periuk.gunakan api perlahan ok...
2)masukkan jagung menutupi dasar periuk.Tuang jagung rata & sama paras dgn myk & butter yg dah cair tadi..tutup periuk tadi.
3) tunggu beberapa minit,anda akan dengar bunyi "pop" "pop" dgn rancaknya.bila bunyi dah berhenti,cepat2 keluarkan popcorn .

Untuk karamel

bhn2nya
1) 2 sudu butter
2) 3 sudu gula pasir (ikut suka nak manis mcm mana /kuantiti popcorn)
3) 3 sudu besar air
4) 1 sudu teh baking powder.(ini lah rahsianya kalo nak popcorn kita x lemau ye..)

caranya
1)cairkan butter & gula sampai jadi warna perang/cair...( api perlahan ye)
2) masukkan air perlahan2 (berhati2 ye sbb air gula akan terpecik)
3) kacau & perlahan2 masukkan baking pwdwer tadi...kacau dgn segera sbb dia akan mbuak keluar...
4) pastu tuang karamel ke dlm mangkuk besar yg diisi popcorn tadi dan gaul hingga semua popcorn di saluti dgn karamel .itu jer....

senang nak mbuatnye.dpt pun banyak.....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

12 comments:

♥LOVE2COOK♥ said...

Gosh..this is so easy! Bookmarking the recipe...thanks for sharing!!!:D

Nora Sayang said...

dulu masa kandungan usia 3 bulan sampai ke 7 bulan ngidamkan nak makan popcorn tp tak dpt2. nk belu pun payah.. padahal bukannya susah. nak masak sendri tak yakin walopun tgok youtube byk kali ( malas pun ada) tp resepi lenda senang nak paham n yakin nak try sendiri..tq lah..

LENDANUAR said...

love2cook:mmg senang recipe nih...try ok....

LENDANUAR said...

nora sayang:hmmmm cubalah ye..mmg senang.jagung kering ni ader dijual kat hypermarket tau....

deeTha H said...

salam kak,
bagi popcornnya donk..
sedap ni buat cemilan nonton film

LENDANUAR said...

deetha...
abis dah tha,,,,, lambat sgt nunggunye......lain kali kalo buat akak bgtau ye

Uncle Lee said...

Hello Lady, I was at Yat Maria's place noticed your callsign and see you from Merlimau, Malacca.
If my memory not failing me, is it on the way to Jasin?
I was born in Malacca, dekat Tanjong. But da 15 years not gone back.
Have a nice day and keep a song in your heart, Lee.

LENDANUAR said...

uncle Lee..tq singgah sini...yups i stay at malacca.merlimau to jasin is about 1/2 hour only....

zarin said...

salam linda
senang jugak rupanya nak wat popcorn ni...nanti nak wat jugaklah..hehe all this while ingat susah bangat nak wat popcorn..itu yg asyik beli je

LENDANUAR said...

zarin...mmg senang..cubalah yer...

EMMA said...

huk! huk! huk! karamel ku tak jadikkk......tak puashati! buat lagik wp habis 1 kg gula! hahaha....

LENDANUAR said...

emma..jgn putus asa okey...cuba lagi.....

Post a Comment