RSS

PAU



Assalamualaikum....simple & pendek jer tajuk N3 lenda kali ni...Ekceli lenda menyahut cabaran dari MR.Hubby utk buat pau ni...hubby & anak2 suka makan pau so itu hari hubby dia dok cabar lenda yg x reti buat pau ni supaya buat pau on his coming soon birthday ...11/2 ni

So haru biru aku dgn cabaran yg dibuatyer...mengong seketika...hahahah..alih2 aku tpikir,apa gunanya kawan2 blogger ku ye..pasti depa sume ader resepi pau.hihihi.atlast aku dok bertenggek kat umah Hana-jepong tu.ader banyakkkkkkkkkk resepi pau kat umah dia...so aku ngendeng 1 resepi lah..kira simple gak resepinya...tapiiiiiiiii tepung pau @ tpg Hong Kong xder dlm stok..aku tibai tpg gandum jelah...**** harus aku pi cari kat kedai tepung pau tu nanti********

So tq memanyak ye hana for the resepi..eh aku buat jadik ler hana pau tu...ko nyer pau pakai SKII ye,cantik gebus jer kulit pau tu...lenda pakai Safi Balqis jer...lom cukup gebu lagi kulit pau aku...harus di titiskan beberapa titis SERUM agar lebih cun.

resepi lenda tepek kat bawah ni.for my further ref ye..next time nak kena cari resepi yg pakai tepung pau pulak....oppss lupa pulak nak bgtau,inti tu lenda pakai inti karipap sedap..blh klik sini utk resepi inti...


Pau kak noorma

sumber cnp : Hana-jepun

Bahan-bahan

· 2 1/2 cawan tepung gandum

· 1 sudu besar yis kering - hana wat 21/2 sudu kecil

· 1/2 sudu teh baking powder

· 4 sudu makan gula castor

· 1 sudu makan lemak sayuran (shortening)

· 1 sudu teh bread softener

· 1 sudu teh bread improver

· 1/2 cawan susu cair - hana gune susu segar suam(lenda guna susu cair suam)

· hana tmbh garam skit (lenda x letak)

Cara-cara

· Satukan sume bahan dalam mangkuk adunan.

· Uli sebati dengan memasukkan susu cair sedikit demi sedikit. Bila dh lembut, rehatkan sehingga naik dan tumbuk untuk keluarkan angin (mcm buat roti gak la....)

· Bahagikan doh kepada beberapa bahagian

· Masukkan inti dan tutup kemas.

· Letakkan setiap pau diatas kertas empat segi dan susun didalam pengukus.

· Rehatkan pau dan biar ia naik lagi.

· Panaskan periuk kukus dan biar air betul2 mendidih.

· Atur pau dalam periuk kukus dan tutup (bungkus tutup mengukus untuk elak air kukusan jatuh ke atas pau, nanti pau jadi tak cantik dan menggerutu) -punyerlah aku ikat sekuat ati kain tuh! hahahahahaa...

· Kukus pau selama 15 minit.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 comments:

Unknown said...

wah nampak gebusla pau ni...sedapnya..:)

LENDANUAR said...

nieza<<< lenda baru je 1st time buat...oklah pencapaian nyer walopun ok2 jer.hihihi harus buat selalu agar nampak lebih gebu lepas ni

hana said...

haiyyaaakkkkkkkkkkkkk... pingsan gue!! aku dah agak dah mesti gune tepung gandum... haiihhhhh aku nak buat lagik! tak pueh ati! huh!

LENDANUAR said...

hana<<< hahahah,jom ar buat lagi..smlm aku dah buat lagi tapi guna tepung pau pulak...err aku rasa tekstur dia cam sama jer.....neway mmg sedap

Post a Comment