RSS

Aku Berjaya


Sukanya..sukanya...hahahha.....
Atlast aku berjaya jugak membuat Custard Raisin Bun.......resepi ni aku ambil dr MamaFami's spice & splendour.tq byk2 mama fami...mmg best.bun ni sdp dimakan panas2..terserlahlah akan
kelembutan & manis2 buah kismis ni...xlah susah sgt pun buatnya...(mm masa buat tu takut2 berani gak ..manalah tau bun ni x naik menggebu...)

so kita kongsi lah resepi ni sama2 ye...


CUSTARD RAISIN BUN

ROTI
- 200gm tepung roti
- 20gm gula pasir
- 3gm garam halus
- 140gm susu segar
- 3/4 suduteh instant yis,
- 20gm butter

CUSTARD CREAM
- 2 kuning telur
- 40gm gula pasir
- 20gm tepung gandum
- 20gm butter
- 150gm susu segar
- 1 suduteh esen vanila

FILLING
- 80gm kismis yg direndamkan dgn 2 sudu jus oren(saya gunakan oren sunquik je)

Apricot jam utk glazing( saya brush dgn butter aje)

CARA2NYA:

Roti
1) masukkan susu segar kedlm bekas.kemudian masukkan gula & garam.
2) selepas tu masukkan tpg & yis.
3) gaulkan adunan & masukkan butter. uli sampai adunan x melekat kat tgn
4) kemudian biarkan doh tadi kembang(macam buat doh donut lah) biarkan selama 1 jam.

Filling
* buangkan air rendaman kismis tadi dan biarkan.

Custard Cream
1) masukkan kuning telur,tpg gndum & gula dlm periuk kecil.gaulkan.
2) masukkan susu segar & panaskan sampai adunan tadi pekat..(kacau sampai pekat,kalo x ianya akan bergetel)
3) jgn lupa...panaskan dgn api yg kecil...
4) pastu masukkan butter..gaul lagi & tambah esen vanila...gaul....tutup api bila dah sebati.

cara2 buat bun
1) roll doh ni setebal 1cm berbentuk segiempat
2) sapukan custard cream tadi atas doh ni.
3) taburkan kismis tadi
4) roll doh ni mcm wat swiss roll.
5) potong doh ni kpd 12 kepingan & ltkkan dlm muffin cup.biarkan selama 30 minit ...ia akan kembang lagi...
6) bakar bun ni dgn suhu 180'C selama 30 minit sampai warnanya kekuningan...
7) keluarkan bun & sapukan dgn butter atasnya...

sedia utk dinikmati...

Selamat mencuba....tq mamafami's fr the resepi.....



Lendanuar






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

9 comments:

MamaFaMi said...

Wahhh dah buat ye... Gembira ma dengar yang anak-anak Lenda suka makan... mesti berbaloi baloiiii mama nya menguli!

LENDANUAR said...

hihihihihihiihii..best lah mama..ingatkan susah gak watnye..senang je kan....psni nak cuba lagi
roti dr koleksi mama...sukanya....

Zuraini bt Zainal said...

uiii....sedapnye.....
pingin nye nak cuba buat...nampak sangat best!

LENDANUAR said...

anie..mmg best....cuba lah....esoknya lak aku wat roti manis...sekejap je roti aku habis di makan oleh nua & anak2...hihihihihihihi

hairulanuar77 said...

tak cuba maka tak tahu apa makna sedap di makan. jadi kita kena buat kalau nak rasa apa makna sedap tu...selamat mencuba

LENDANUAR said...

hahhaahaa..itu dia komen dr my mr hubby...kalo dah gitu komennya,maka sedap lah tu bun yg dibuat....

hairulanuar77 said...

memang sedap. pasal kat dapur tu ada saja makanan yang dibuatnya. tu yang makin sayang!!!!

LENDANUAR said...

wakakakkaka....

hairulanuar77 said...

berkilat betul roti ni. geramnye!!!!

Post a Comment