RSS

Projek bersama....



hik3.......entah apa angin aku malam ni,punya lah rajin....buat cornflakes bercoklat tuk anak2 aku nye kudapan......buang tebiat apa ...petang semalam pergi ke kedai ternampak le cornflakes ni,tetiba teringat yg aku dah lama xbuat kudapan cornflakes bercoklat ni tuk anak2...baik lah kononnya ni...hihihhihi

So,after dinner mlm tadi,mulakan lah operasi di dapur...ketang ketung ketang ketung ..xlama pun dalam 15 minit je dah siap...so panggil le anak2 sume ke dapur.."jom,jom....mari sini kita buat projek sama2...kita main masak2"...berlari larian lah depa ke dapur dgn muka xcited...."ooooo buat ni...Nana tau.....bestkan crnflakes ni mama bila kita makan..very crunchy la mama"

Anak2 memang suka kudapan ni....sumenya take part...Nana dgn tugasnya memasukkan cornflakes dlm bekas,Fifi pulak buka bekas nya satu persatu dan susun dlm loyang...hamzah????? peranannya tukang makan je....ayah pula????? peranannya menjadi pemerhati.......hihihihih..QC le tu...

Cara2 buatnya xlah sesusah mana pun...rasanya sume org tau nak buat benda ni...cuma aku rasa aku wat yg seringkas mungkin le..xbyk mana pun bhnnnya.kalo nak ikut,ikut lah ye..kalo kawan2 ader resepi yg lebih sedap dari ni, bgtau saya boleh saya cuba....

Fifi menyuap hamzah yg telah pun kekenyangan....perhatikan mulut hamzah yg comot itu.hihiihi

tangan yg comel itu milik anak dara sulungku,Nur Sabriena

Cornflakes bersalut coklat

Bahan2nya

500gm cornflakes
200gm cooking coklat (bitter sweet)
200gm badam cincang (optional)-bakar dulu
3 sudu besar mentega
3 sudu besar madu
cara2nya

1) panaskan butter & coklat dalam kuali.
2) bila dah cair butter & coklat tadi,masukkan madu,kacau lagi & masukkan cornflakes & badam cincang....kacau2 sampai sume cornflakes tadi disaluti coklat...
3) tutup api & biarkan sejuk seketika.
4) masukkan cornflakes tadi dlm bekas2 & kemudian bakar sekejap dlm 3 minit.

* cornflakes ni sedap dimakan bila sejuk...very crunchy....so senang je kan....

lihat....kudapan telah pun disusun & sedia untuk disejukkan....

Ruangan Petua

Memilih Sayur - Sayuran

  1. Kobis : Pilih jenis yang ringan dan rongganya besar-besar.
  2. Sawi : Pilih sawi yang berdaun lebar tetapi batangnya kecil.
  3. Timun : Pilih timun yang lurus dan pangkalnya kurang warna hijau tua.
  4. Tomato : Pilih tomato yang warnanya kehijau-hijauan sedikit.
  5. Ubi Keledek : Pilih buah yang lurus dan bersih kulitnya.
  6. Bendi : Pastikan hujungnya lembut.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 comments:

hairulanuar77 said...

biskut yang senang dibuat dan paling cepat habis. nak lagi!!!!!!

hairulanuar77 said...

bagus juga diselitkan ruang ruangan petua tu. dapat sedikit pengetahuan.

LENDANUAR said...

terima kasih cikgu hairul diatas sokongan yg cikgu hairul berikan......

Post a Comment