RSS

BIHUN SUP JUADAH BERBUKA PUASA

yummy bebeh...


Simple jer nih...hihiihi rasanya semua org tahu camna nak wat bihun sup ni.....tapi xper lah kan..kasi chance kat dia ni nak publish gak...nak glamer sesekali.hahahhahahhaha

Ye...tau mmg simple jer juadah tuk berbuka puasa kali nih...kdg2 kalo setiap hari kita makan nasi,jemu jugakkan...kita beralih rasa pulah noo...makan bihun sup ni pada lenda kalo xder sambal kicap rasa x "kick" ler..sedap kalo ader pedas2.


Bihun sup simple...

bahan2nya

1) bihun di rendam sekejap (ikut suka byk mana nak lah ye)
2) bwg merah (5 biji) & bwg putih (4 biji) dihiris nipis
3) lada merah sihiris
4) 2 kiub pati ayam
5) hirisan daging yg sudah direbus
6) ayam yg dipotong ketul2 kecil ( sukahati lah kalo nak letak)
7) 2 biji tomato yg dibelah 4
8) lobak merah,sawi,fish cake
9) daun sup dihiris halus
10) bawang goreng (hiasan)-optional.


Sambal kicap

1) 8 biji cili api
2) 3 biji bawang putih

****bwng putih & cili api di mesin/ditumbuk. kemudian ditambahkan kicap manis.*******

cara2nya...

1) tumis bwng merah & bwng putih sampai garing.kemudian masukkan lada merah
2) masukkan air(ikut suka byk mana nak buat kuahnya)
3)masukkan kiub ayam,ayam,daging & fish cake.garam & sedikit perasa .
4) bila dah melegak,masukkan bihun,lobak merah & tomato.
5) last sekali seblm tutup api,masukkan sawi...jgn lama sgt nanti hilang khasiatnya....taburkan daun sup & bawng goreng bila nak dihidangkan...

selamat mcuba.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Lovely Kitchen said...

Singgah nak makan behon sup!

LENDANUAR said...

kak ena: boleh2...meh ler sini.saya hidangkan bihun sup...

Post a Comment