RSS

KUEW TIAW GORENG,NASI GRG TOMYAM & KUEH CARA BAKAR BERLAUK

Kueh bakar cara berlauk yg pestime buat...ok jugak lah tgn aku buat kueh tradisoinal ni...

Jeng2 jeng.......panjang x N3 kali ni..kalo org baca pun pasti dia akan kata ..."lenda ni mentedarah ke apaa?".hahahhahah.ekceli semalam (Sabtu) berbuka posa kat umah my motherlah sape lagi kalo x makcik siah tu kan...so xkan lah nak dtg umah mak bawa perut yg sememangnya kosong & tangan kosong..hampeh betul punya anak...so kita rajin2kan lah diri tu membuat itu & ini ..kan nak makan sama2 gak kan...

Tapi semalam mmg penuh betul meja makan makcik siah...bila tgk jer rasa ..........mmg lapo.hhahahahha.

Kuew tiaw goreng yg banyak taugeh...aku suker taugeh crunchy.hihihihi

1) Kuew tiaw grg ...mmg semua org tahu nak mbuatnya camna..betui x?main campak2 jer masaknya itu pun balen2 kuew tiaw yg lenda masak kuew tiaw hailam aritu...

Nasi goreng tomyam -perencah MAGGIE..mak cik siah x berapa gemor sbb ader hirisan daun limau purut....hihihihihi

2) Nasi grg tomyam pulak,lenda pakai perencah sedia ader MAGGIE. senang jer buatnya ...ikut arahan jer lah..

3) kueh cara bakar berlauk...lenda cnp resepinya dr kak AS New Zealand..tenkiu kak as..mmg sedap....nak resepinya..ader kat bawah ni...


kueh cara bakar berlauk yg sedia utk dibawa balik ke kg....

KUEH CARA BAKAR BERLAUK

sumber : Kak AS New Zealand (Teratak NurKasih)


P/s***** lenda buat 1/2 adunan jer.itu pun dah dapat banyak...

Bahan-bahan ( 100 biji lebih )-bergantung pada bentuk acuan

· 600 g tepung gandum (lenda guna 300g tpg )

· 2000 ml santan -drpd 1 1/2 biji kelapa atau 500ml santan KARA+air( lenda guna 500ml santan kotak)

· 5 biji telur (lenda guna 3 biji telur)

· 2 sk garam ( 1sk garam jer)

· 1/2 jari halia -ditumbuk kasar ( skit jer)

· 1 sb warna kuning

· BAHAN LAUK :-

· 300 g daging cincang -tapis dan siram bersih

· 2 sk lada putih biji*

· 1 sk jintan halus*-disangar

· 1 sk jintan kasar*-disangar

· 4 biji bawang kecil*

· 3 hiris halia*

· 5 sb minyak msk utk menumis

· garam secukup rasa

· serbuk perasa jika suka (akak tk bubuh)(lenda letak ajinomoto)

· BAHAN TABUR :-

· 1 pokok daun sup-dihiris

· 2 batang lada merah - dibuang biji dan hiris ( lenda stok xder pulak)

· 1/2 cawan bawang goreng

Cara-cara

1. Cara menyediakan lauk :- Bahan2 bertanda ditumbuk halus.Panaskan minyak dlm kuali dan tumis bahan tumbuk hingga kering dan masukkan daging cincang dan gaul rata.Bubuh garam dan perasa secukup rasa,tambah sedikit air jika perlu dan masak lagi hingga kering.Sejukkan.

2. Dalam sebuah mangkuk,satukan telur,garam,halia dan pukul dgn hand whisk sebentar dan masukkan tepung,santan dan gaul hingga rata dan ditapis.Masukkan 1/2 bahan2 tabur dan 1/2 bahan lauk kedalam adunan tepung dan gaul rata.Bubuh pewarna kuning dan gaul rata.

3. Panaskan acuan,sapu sedikit minyak lalu tuangkan adunan dan taburkan lagi lebihan daging dan bahan tabur diatasnya.

4. Bakar hingga masak di dalam oven yg telah dipanaskan dulu.

5. **Jika menggunakan acuan tembaga bertutup,bakar di atas api dapur hingga masak.

6. **Jika menggunakan acuan timah atau loyang,bakar dlm oven hingga masak.

7. CARA kak fida:- akak menggunakan 2 acuan timah tk bertutup.Panaskan acuan atas api perlahan dan sapu sedikit minyak,tuang adunan dan tutup dgn baking tray(tutup periuk pon boleh lah) hingga 1/2 msk dan masukkan pula ke dlm oven yg tlh dipanaskan dulu dan bakar hingga masak, lebih kurang 15-20 min pd suhu 180C.

8. **Satu lagi....bahan lauk dan bahan tabur,kesemuanya akak masukkan sekali kedalam adunan tepung dan gaul rata.Sentiasa digaul sebelum menuang adunan ke dlm acuan supaya kuih bakar ada lauk dlmnya...


akibatnya.....dek kerana penuh meja makan dgn juadah berbuka pose,maka perutku yg sememangnya gendut lagi lah bergendang gendut.huhuuuhu..ya ampunnnnnnnnnn...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

13 comments:

UmmiAsyraf said...

hurm...tgk koeyteow goreng ber togeh crunchy tu terigt aku kat mee goreng yang kau hidangkan kat aku dulu... sure sedapkan..

LENDANUAR said...

awien:hahahhaha sedap ye..ko try lah buat pasti en.shaha x leh bangun dr kerusi....

zarin said...

wahhh meriah meraih :)
eh i cnp awak punya resepi kuih cara ye...macam terasa nak buat esok lusa hihi..kalau rajin ler tu...

LENDANUAR said...

zarin: sila2 kanlah..lenda pun cnp dr kak as.kita panjang2kan resepi ni kat sini yer..good luck ye...

ijayuji said...

Salam kak lenda! waduhhhhh cara berlauk mg kegemaran kita, masuk list jugak sbb menu wajib masa iftar ehehe

indahhouse said...

salam ramadhankak lenda,
Moga sihat slalu.
kalu kuih cara berlauk tu faveret saya tu. tapi saya takde acuan dia. huhu

LENDANUAR said...

ika: masuk kan cepat2 dlm list...nanti buat ye pastu wat tayangan amal tau...

indah: akak pun xder acuannya tapi akak gunakan tray muffin yg kecik2 jer tu...asalkan jadi kueh cara berlauk ..hihihiiih

HALAMANKU said...

Salam akak... banyak nyer.. semua syedap2 bestnyer kalu dapat join..he eh he

LENDANUAR said...

erma:nak join yer..meh ler ke melaka..kita bbuka reramai...

Ayu Safieza said...

Assalamualaikum Lenda...

He3..itu lah pasal shoutbox tu ayu terpaksa removed kan buat sementara waktu. Sbb itu hari ada advertisement yang tak sesuaiii di link kan ke chat tu...18sx lagi. Huk3...sbb anak adaaaakan, nanti Insya'allah ayu load balik. :)

Terima kasih sudi singgah kat tempat kite.....:)

LENDANUAR said...

ayu: ooooo gitu ye....neway tq fr yr reply....hepi.....

~*as*~ said...

salam Lenda,
Dah jd pun kuih bakar berlauk tuh.. kue tiaw tu akak tak tahan tegok la.. terguda.. BTW, lenda duk Merlimau ke? he2..Hb akak pun org Merlimau..aduh rindunya kat MIL & Fmly di Merlimau..

LENDANUAR said...

kak as..saya baru 4 thn menetap di merlimau..berdekatan dgn petronas merlimau & kolej komuniti merlimau...lain kali kalo akak balik mesia & balik merlimau...caling2 lah ye....

Post a Comment