RSS

POPIAH SAYUR & POPIAH SIRA

POPIAH SAYUR....

Yuhuuuuuuuuuuu....salam semua...ni sempat lagi sebelum iftar lenda dok mengadap pc..hihihi..sementara free ni baik cepat2 update N3 kan..so,menu berbuka petang ni adalah popiah sayur & popiah sira sambal..puhhhh feberet lenda tu....opppssss..ekceli hari ni lenda berbuka posa sesorang jer..hubby lenda berbuka posa di sekolah..ader majlis ....niwey...berbuka tetap berbuka kan...lagi pun anak2 ader sama...so sememangnya riuh redah meja makan...walopun depa x berpuasa...

ha....kalo g umah kak yat ,semalam kak yat laling tu post N3 epok2 sayur..so lenda modified lah ye..inti tetap sama tapi kulit jer lain2..malas nak mengelim,so lenda wrap je sayur2 ni dgn kulit popiah..senang cite kan....& pastu 1/2 lagi lenda goreng & sira dgn sambal..

so kak yat,lenda cnp jelah ye..maleh dah nak menaip lagi.hihihihihih


INTI SAYUR

sumber cnp: kak yat(easybakes)

3-4 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1 btg kecil cili merah
3 sudu besar udang kering (rendam)
(Kesemua bahan di atas di tumbuk/kisar halus)

400 gm taugeh (bersihkan, kalau rajin buang ‘ekor’nya)
1 biji sederhana sengkuang (hiris seperti lidi mancis)
½ batang lobak merah (hiris seperti lidi mancis)
sedikit daun sup/bawang
garam secukup rasa
secukup minyak utk menumis (kira-kira 3 sudu besar)

Cara:
Panaskan minyak dlm kuali lalu tumis bahan kisar hingga garing. Masukkan sengkuang dan lobak merah. Kacau rata dan biarkan sebentar sehingga separuh masak. Kemudian masukkan taugeh dan garam. Kacau sebentar sehingga rata. Jangan terlalu lama agar taugeh tidak terlalu layu. Akhir sekali bubuh daun sup/bawang. Gaul dan matikan api. Sejukkan dahulu sebelum digunakan.

Sambal Cuka
10 sudu besar (bumbung) cili kering kisar
4 ulas bawang putih (tumbuk)
2-2½ cawan air
1 sudu teh garam
3 sudu besar cuka
4 sudu besar gula pasir

Cara:
Satukan semua bahan dan masaklah di atas api yg sederhana sehingga mendidih. Sesuaikan rasa mengikut citarasa anda. Tambah dan kurangkanlah apa yg perlu. Bagi anda yg tak boleh makan cuka, tukarkan dgn air asam atau sos tomato.


Ni yg separuh lagi lenda sira dgn sambal...mabeles beb....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 comments:

Yat Maria said...

Lenda dear!!!!

betol pong ko wat inti sayur kulit popiah...kihkihkih..bagus2..nanti bunyi bell tu kira akak lah..dtg bwk mangkuk tingkat...isi penuh2 espeseli yg sira tu...nak jugak nyk2..muahhaha..

Yat Maria said...

ishhhh nyk2 tu apakemenda..byk2 la..dah kul sepuluh lebih nih ada rabun ayam sket..heh..amponnn...

LENDANUAR said...

kak yat...hihihihii bila bunyi bell mlm tadi ingatkan akak dtg bawa mangkuk tingkat...rupa2nya hubby saya yg balik dr majlis kat skul.hahahha...ni kira abis rajin ler ni kak yat...menyahut seruan popiah sayur.wakakakkka

Ayu Safieza said...

Lenda...assalamualaikumwbh.....ni memang paberet kita...popia tu semua kita suka......yang paling menarik tu, yang bersira......looks nyummy......

Thank u for the recipe.....besok masal apa yer?

Selamat Berpuasa sister....

LENDANUAR said...

ayu....biasanya kalo nak masak petang2 nie(berbuka) selalu tanya hubby,,dia yg bagi menunya..lenda cuma masak jer.hihihihii

Post a Comment