RSS

DELICIOUS CHOCOLATE CAKE


terliur x ?hihihih....resepi ni lenda amik dr blog 1001 rasa.memula tgk tu cam tergoda habis ler..mabeles jer rupa & deconya tuh...bila tgk bhn2nya,kira senang jugak lah & ader stok kat dapur tu...buatnya pun sekejap jer.


so jom jengah resepinya..


DELICIOUS CHOCOLATE CAKE
sumber:1001 RASA

Ingredients
125g butter, softened (mentega)
2/3 cup castor sugar (gula castor)
1/3 cup icing sugar (gula ising)
1 1/4 cup self-raising flour (tepung naik sendiri)
1/2 cup cocoa powder (serbuk koko)
1 teaspoon bicarbonate of soda (soda bikarbonat)
2 eggs (telur)
1 cup milk (susu)
1 teaspoon vanilla essence (esen vanila)
pecan halve to decorate

Chocolate icing
1 cup icing sugar, sifted (gula ising, ayak)
1 tablespoon cocoa powder
1 1/2 tablespoon boiling water (air mendidih)
1 teaspoon vanilla essence (esen vanila)

Method
1) preheat oven to 180C. grease baking dish and and line with paper.
panaskan oven pada 180C. sapukan tin kek dengan minyak/mentega dan alaskan dengan kertas minyak.
2) cream butter with sugar and icing sugar until light and fluffy. sift flour with cocoa powder and soda three times into a bowl. add flour mixture to butter with remaining ingredients and beat together until well blended.
pukul mentega dengan gula ising dan kastor sehingga kembang. ayak koko, tepung dan soda 3 kali. masukkan bahan-bahan ini kedalam butter yang dipukul tadi bersama lain-lain bahan. gaul hingga sebati (jangan terlebih gaul)
(you can add 1/2 cup raspberry jam at this stage if you like).
(anda boleh tambahkan 1/2 cawan jem rasberi jika suka, jadi kek coklat rasberilah)
3) spoon into prepared tin and bake for 40 minutes until cooked. turn out onto a wire rack to cool.
tuang kedalam acuan pembakar dan bakar selama 40 minit pada 180C atau hingga masak.

4) to prepare icing: combine all ingredients in a bowl over simmering water and stir until smooth. pour over cold cake and spread with a knife dipped in hot water.
icing: campurkan semua bahan dalam mangkuk tahan panas dan letakkan atas air mendidih dan kacau hingga licin dan berkilat. tuang atas kek tadi.


ni tekstur kek bila flash camera digunakan.......
TOPPING YG LENDA GUNAKAN....(very simple...)

100gm buttercup
1/2 tin susu pekat
1 sudu besar esen vanila
3 sudu besar serbuk koko

cara2nya:

pukul semua bahan2 diatas hingga kembang.kemudian sapukan diatas permukaan kek..that so simple & easy....


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Ayu Safieza said...

Memang nampak moist sgt2 lenda, and topping tu Ayu suka sbb mudah sgt.....;) Thank u yer....berbuka apa today?

Nora Sayang said...

uish..memg cita2 nak buat kek coklat raya ni..dah lama tak buat..dah buat siap topping kali ni..hahahah

Post a Comment