RSS

CONGO BAR..TERJANGKIT SUDAH


Hmmmmmm boleh gelak besar ye....Congo bar sudah terbang ke merlimau pulak..dulu kat s'pore...pastu siam..ke kl...ke ganu...last sekali ke melaka....jauh btl dia terbang...kiranya lenda yg akhir/corot kot yg buat congo bar ni....xperlah asalkan mencuba...

Ermmm x terluah dgn kata2 sebab sesudah ianya keluar dr oven je....si bongsu dah minta nak dimakan....bila dia ngap...dia diam jer..pastu dia minta lagi...kiranya sedaplah tu.....

Resepi lenda amik dr umah izahdaud..jom jengah .....


ni dia muka si testimoni congo bar.....



CONGO BARS

source: RIMA

Bahan-bahannya:

2 3/4 cawan tepung serbaguna (all purpose flour) - saya guna gandum

2 1/2 sudu teh baking powder

1/2 sudu teh garam

2/3 cawan butter- dilembutkan - saya guna 150gm

1 lb. gula perang lembut(light brown sugar)- saya guna 310gm

3 biji telur

1 sudu teh vanilla essence

11.5 ounce milk coklat chip - saya guna 200gm coklat dicincang

1 cawan kacang pecan dicincang- (lenda x letak)

segenggam kismis hitam- (lenda x letak)

Caranya:

Menggunakan mixer:

Ayakkan tepung bersama baking powder dan garam ke dalam mangkuk yang besar dan ketepikan.

Satukan butter dan gula perang menggunakan mixer sehingga benar-benar sebati.

Masukkan telur satu persatu dan sebatikan dengan perlahan-lahan menggunakan mixer.

Masukkan pula essence vanila dan sebatikan.

Kemudian masukkan adunan tepung dan sebatikan.

Akhirnya masukkan pula coklat chip dan kekacang, dan satukan.

Griskan loyang 13x9 dengan sedikit butter. Bakar pada suhu 170 C selama 30 minit.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 comments:

Uncle Lee said...

Hello Lendenuar, I have never heard of this Congo bar. But it looks really nice, the melt in your mouth kind.
And your boy really good looking, love his cheeky looks, ha ha.
By the way, you mind I copy your 'laksam' pic?
Will display it when I next post about cooking, will credit your name.
Outang you one teh tarek tinggi lambong tinggi, ha ha.
You have a nice day, keep well, Lee.

Uncle Lee said...

Oh ya, I copied your kueh abuk2 too. Terima kaseh. I have not eaten this long time. Lee.

zarin said...

lenda
hahaha memang terjangkit sudah n memang sedap kan!
zarin pun nk wat lg wkd ni sbb nk bg kawan :D

K.Nor said...

lenda, kalau buat dlm loyang yg lebih besar lg elok sbb bars tu jd nipis sket. bila nipis baru sedap.. lg satu jgn guna mixer, guna tangan jer masa mix baru tak jd cam kek..

LENDANUAR said...

uncle lee...i dont mind if u copied my kueh abuk2 & laksam pic...it's oklah..my pleasure....

zarin: mmg sedap....nak wat lagi ye..baling skit ke merlimau ye..

kak Nor Dear...tq byk2 sudi bg tips pada lenda...cayang kak nor..kalo nipis mesti dia crunchkan...ngeeee

Post a Comment