RSS

JOM BUAT AISKRIM SENDIRI...


"Ais krim...ais krim..mama buat ais krim ler....."..itu adalah salah satu dialog & laungan Hamzah kepada kakak2nya....yelah dia tu kan si penyampai berita kat umah ni...

hmmmm mmg betul pun aku buat aiskrim cokelat lagi. godeh2 didapur sorang diri secara senyap2. hihihih.dah lama nak buat tapi hari kelmarin baru tcapai hajat.banyak resepi buat aiskrim ni yg aku dok skodeng2..tapi resepi yang ni aku rasa lebih senang bangat nak buat.uolls x caya uolls cuba lah ...senang sesgt....

lenda rasa uolls pun tahu kenapa lenda beria2 nak buat aiskrim homemade ni...kalo x caya lagi...boleh tgk gambo kat bawah ni ..buktinya ye....


mereka boleh habiskan aiskrim 1 bekas tu sekejap jer tau....mama & ayah dpt sesudu dua jer...

so bagi sesapa yg berhajat nak buat aiskrim homemade..resepinya ade kat bawah ni..lenda cnp dr umah kak Noreen UK. Muchas gracias bebyk kak noreen atas resepi aiskrim ni...creamy sgt...


AISKRIM COKLAT HOMEMADE


Bahan-bahan:

2 1/2 cawan coffeemate creamer
2 cawan (500ml) susu segar (lenda guna susu HL perisa coklat)
1/2 cawan gula (lenda kurangkan kepada 1/4) sbb mmg dah manis rasanya...

cara:

· satukan coffeemate cremer,susu segar dan gula.kacau sehingga semua larut dan sebati

· tuangkan adunan kedalam bekas dan simpan kedalam freezeer hingga separuh beku(anggaran 5jam)

· selepas itu keluarkan dan tuang kedalam mangkuk besar,pukul dengan mixer hingga gebu.

· masukkan semula kedalam bekas dan simpan dalam freezer hingga ianya beku.

· boleh laa dihidangkan...

*******lenda letak almond flakes yg dibakar,choc chip,& coklat rise...sebagai hiasan nak letak coklat sos, xsempat lah pulak..anak2 dah xsabo nak makan********************


yang ni bila dah hampir cair ye....



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 comments:

♥LOVE2COOK♥ said...

Wahhhh ni betul2 godaan!!! Love wanna grab that yummylicious ice cream!!! :D

LENDANUAR said...

hihihihi...jom love kita dok kat verandah sambil makan aiskrim...

aeinio said...

karipap... my peberet...dah lama tak buat...

Post a Comment