RSS

MENU TEA -TIME SAYA......


Penah x makan tempe goreng pastu dicicah dgn sambal kicap?perrggghh sedap tau.....kalo dedulu aku cuma tahu yg pisang goreng jer dimkan sambil di cicah dgn sambal kicap ni.tapi semenjak aku dah kahwin dgn org jawa ni,barulah aku tahu rupa2nya byk benda yg boleh dimakan dan boleh dicicah dgn sambal kicap ni.


Ni ..meh sini dok dekat2 skit....senang aku nak bercerita....uolss penah x makan pisang mentah( esp pisang tanduk & pisang nangka) yg belum masak tapi dibuang kulitnya,dipotong serong2 ketebalan dlm 3cm lah anggaran ,pastu dilumur skit dgn garam then goreng sampai dia kuning dan kering...chop3..ni bukan nak wat kerepek tau...pastu dimakan panas2 cicah dgn sambal kicap pedas tu..huhuhuuuu sedap beb.....tapi kalo pisang tu dah sejuk,xsedap dah nak dimakan.....

Kata Mr.Hubby lenda, kalo kat kg ader pisang,mmg mcm tulah yg selalu mertua ku buat.goreng dan dimakan beramai2...sedap tau...kalo uolls x caya cuba lah buat...potong pisang tu jgn lah tebal2 sgt...Yg kelako nyer,masa mula2 kawin dulu & baru je diperkenalkan juadah baru ni,balik KL jer (masa tu baru kawin dan dok jauh berasingan dr hubby) aku g merayap kat kedai cari pisang muda.wakakakakka..abis aku kena gelok dek pakcik kedai tu..."mana ader jual pisang muda kat sini dik...kalo nak kena cari kat paso...."..malu siot muka aku...blushing aku taw masa tu....la ni anak2 aku pun suka dgn juadah cenggini..so aku & anak2ku telah pun BERJAYA DI JAWA KAN oleh hubby aku.hahhahahah

Mak oi lenda ..panjang bebeno intro ko ek.....yelah2..ekceli bukan pisang goreng mentah yg nak aku promotekan kat sini...tapi TEMPE GORENG & CICAH SAMBAL KICAP....itu jer.hahaha jgn marah lah ye kawan....

Dek kerana cuaca panas mbahang diluar sana,ptg2 cenggini bila tea-time pekena tempe goreng & air teh panas..ulala.....sedap beb pastu berpoloh2 badan dek minum air teh panazzzzzz.....

Ni pun aku nak bgtau gak.. pak mertua aku suka sgt kalo we all jenjalan ke Yong Peng,Batu Pahat pasti akan singgah ke Parit Yaani pekena tempe goreng. dah jadi trade mark dia...."kita berhenti ngeteh jap lah.." . So terima kasih ler banyak2 kepada yg sudi membaca bebelan ku yg panjang itew......nak diajak, minum & makan...almaklum lah sudah habis...so cuma boleh menjamu mata lah ye......soooooo babai........


benda alah ni uolls semua tahu kan....tempe mentah ...xdulik! nak tunjuk jugak...

tempe yg dah siap di goreng.....tunggu nak di ngap jer...

TEMPE GORENG TEPUNG


bahan2nya
1) tempe mentah yg dipotong nipis....
2) 5 sudu tepung gandum
3) air garam
4) 3 sudu minyak masak

cara2nya
1) satukan bhn2 no 2-4. gaul2kan...(jgn buat cair sgt nanti x syedap..biar pekat skit..)
2) celupkan tempe tadi & goreng hingga kuning.

sambal kicap

1) 3 biji bawang putih & 10 biji cili padi ditumbuk
2) letakkan 5 sudu kicap & sedikit gula..kacau2 & sedia di cicah dgn tempe.....




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment